Puhelinmyynti ja tietojen luovuttaminen / kieltäminen

Hei, Nyt kun on GDPR ja minun tulisi nimenomaisesti antaa lupa henkilötietojen rekisteröintiin tai käyttöön, niin miten on mahdollista, että minulle soitetaan ja kaupitellaan erilaisia asioita.

Ymmärrän, että jos olen tilannut lehden, voivat he ko. firmasta soittaa ja myydä lehteä uudestaan, olenhan ollut heidän asiakkaansa. Mutta, esimerkiksi eilen soitettiin Suomen terveysravinnosta. En ole missään vaiheessa antanut heille lupaa pitää listaa tiedoistani tai käyttää niitä tai soittaa minulle. En myöskään ole antanut lupaa muille osapuolille, joten en keksi mistä he ovat saaneet tietoni, kiellän aina kaiken markkinoinnin.

Ennen olen laittanut puhelinmyyntikiellon Robinsonin kautta ja se vähentää puheluita, mutta ajattelin, että nyt ei enää tarvitse, koska tahothan tarvitsevat minun suostumuksen, että voivat soittaa minulle. Mihin voin ilmoittaa näistä tahoista ja kuka Suomessa vastaa valvonnasta? Kiitos!

Suostumus on ainoastaan yksi kuudesta oikeudellisesta perusteesta henkilötietojen rekisteröinnille ja käsittelylle. Suostumusta ei siis tarvita kaikkeen henkilötietojen käsittelyyn.

Yksi käsittelyperuste on ns. “rekisterinpitäjän oikeutettu etu”. Tietosuoja-asetuksen esitöissä on nimenomaisesti todettu, että henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksissa voidaan pitää oikeutetun edun toteuttamiseksi suoritettuna - eikä siksi mitään erillistä suostumusta tarvita. Toki voit aina kieltää tietojen käyttämisen suoramarkkinointiin.

1 tykkäys

Kuten Teemu jo totesi, suostumus on vain yksi käsittelyperuste ja suoramarkkinointi on jo asetuksen mukaan oikeutetun edun mukaista.

Asetuksen lisäksi pitää toki ottaa huomioon muu lainsäädäntö. Suomessa asiaa säätää käytännössä Laki sähköisen viestinnän palveluista (vanhalta nimeltään Tietoyhteiskuntakaari), jonka Luku 24 keskittyy sähköiseen suoramarkkinointiin ja evästeisiin.

Sen mukaan luonnolliselle henkilölle (yksityishenkilölle) saa ilman suostumusta tehdä ns. perinteistä suoramarkkinointia (mm. puhelin, kirjeposti ja ns. luukuttaminen eli ovelta ovelle myynti).

Sähköiseen suoramarkkinointiin (mm. sähköposti, tekstiviesti, automatisoidut puhelinjärjestelmät eli ns. robottipuhelut jne) sen sijaan tarvitaan suostumus, paitsi jos kyse on vanhasta asiakkaasta ja sellaisten tuotteiden/palveluiden markkinoimisesta, jotka ovat samassa tuoteryhmässä, kuin aiemmin myydyt tuotteet / palvelut. Esim. kenkäkauppa voisi lähettää tarjouksia kenkälankeista ja kengännauhoista, mutta ei kesärenkaista tai aurinkolaseista. Ja tässäkin tilanteessa asiakas voi aina kieltää niin perinteisen kuin sähköisenkin suoramarkkinoinnin.

Yhteisöasiakkaille, eli ns. B2B-asiakkaille, saa myös tehdä sähköistä suoramarkkinointia ilman suostumusta, kunhan markkinoitavat tuotteet/palvelut liittyvät vastaanottajan työtehtäviin. Esim. IT-päällikölle voisi markkinoida tietokoneita ja ohjelmistoja, mutta ei lounasseteleitä tai työvaatteita.

Sekin on hyvä huomata, että palvelut, kuten Robinson, eivät ole lakisääteisiä, vaan niiden noudattaminen perustuu esim. ASML:n (Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto) jäsenyyteen, joten tämäkään ei ole tae siitä, että puheluita ei tulisi. Siksi varminta on tehdä markkinointikielto suoraan yrityksiin, jotka epätoivottua markkinointia harjoittavat. Mikäli ko. yritys jatkaa markkinointia kiellosta huolimatta, voit tehdä valituksen tietosuojaviranomaiselle, joka Suomessa on tietosuojavaltuutetun toimisto (www.tietosuoja.fi).

Huomaa, että sinun pitää ensin olla ko. rekisterinpitäjään yhteydessä ja mikäli pyyntöäsi ei noudateta, voit tehdä valituksen viranomaiselle vasta tämän jälkeen.

1 tykkäys

Kannattaa aina suoraan pyytää firman sähköpostioiste. Kun sen saa, lähettää sinne ystävällinen viesti, jossa vetoaa GDPR:ään ja pyytää sillä perusteella omat tiedot sekä käyttää oikeuttaan tulla unohdetuksi. Olen tehnyt sen kyseiselle firmalle, josta minulle on vastattu mm. näin "Poistamme siis tietosi, niin kuin toivoit. Voimmeko kuitenkin lisätä sinut estolistallemme­? Ymmärrän nimittäin viestistäsi, että et halua enää saada meiltä markkinointipuheluita. Vaikka poistamme tietosi järjestelmästämme, niin saamme jatkuvasti tuhansia uusia yhteystietoja erityisesti Fonectan yhteystietomyynnistä. On siis hyvinkin mahdollista, että saisit meiltä uusasiakasmyynnin markkinointipuhelun muutaman vuoden sisällä. Tämä voidaan tosin ratkaista siten, että jätän puhelinnumerosi soittojärjestelmämme estolistalle. Estolistan tarkoitus on vain se, että se estää puhelinjärjestelmäämme yhdistämästä puhelua näihin numeroihin; numeroita ei käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen. Näin ollen voimme taata, että et enää saa markkinointipuhelua meiltä. Olen siis lisännyt puhelinnumerosi estolistalle. Jos haluat, poistan puhelinnumerosi myös sieltä. Asiasta voi laittaa viestiä sähköpostiini tai soittaa maksuttomaan asiakaspalveluumme numeroon " eli annoin niiden laittaa numeroni estolistalle. Ei ole enää tullut puheluita.